torsdag den 11. april 2013

3 til anledningen: Vrede kvinder

Kender I det, når man nogen gange bare er lidt indebrændt og sur på hele verden? Well, for mig er det one of those days, og når jeg er i det hjørne, har jeg selvfølgelig musik, der passer til anledningen. Dette indlæg bidrager derfor med tre favoritter, når det gælder vrede kvinder - lige fra det toprasende til det underspillede hvor-er-du-dog-en-fucking-nar-attitude. Ej... jeg er sgu nødt til at smide fire efter jer, for har haft så svært ved at vælge. Sådan bliver det, for man skal fandme ikke sige en vred kvinde imod, hahaha. Elsker dem hver og én.



Det her nummer er tilbagelænet, cool og alligevel ikke til at tage fejl af. Hold kæft mand, der er en, der har været en kæmpe nar over for Kate Nash! Nummeret stammer fra britiske Nash' fremragende debutalbum "Made Of Bricks" fra 2007, der kastede indtil flere veldrejede singler af sig.



Så er vi røget over i den helt anden boldgade. Det her nummer er sgu svært at komme uden om, når man bevæger sig i denne kategori! Kelis udgav tilbage i 1999 albummet "Kaleidoscope", hvor dette nummer stammer fra. Vredt, indebrændt, lettere vanvittigt. Stadig hendes bedste track til dato, hvis I spørger mig! Ledsages af en video, der i den grad understreger budskabet bag sangen - hvis man da var i tvivl. Det er vredt og råt og jeg elsker det.



Der er ikke meget at tage fejl af, hvad? Nummeret af Martha Wainwright (ja, det er Rufus' søster!) stammer fra hendes selvbetitlede album fra 2005. Intenst, såret og pisse bittert. Så enkelt kan det egentlig opsummeres. Ganske som resten af Marthas repetoire, så funkler hun, når hun musikalsk bevæger sig i det enkle univers, ledsaget af hendes karismatiske stemme og stærke tekster.



Dagens bonus! Ingen ringere end Janet Jackson. En kvinde, som jeg som udgangspunkt ikke er super begejstret for som kunstner, men som i 1997, nærmest out of the blue, udsendte det fuldstændig eminente album "The Velvet Rope", der tog lille mig med storm, da jeg fik det i fødselsdagsgave som 9-årig efter forventningsfuldt at have smidt albummet på min ønskeliste. Det her nummer er et af albummets bedste og indeholder så meget smerte og vrede, at det halve kunne være nok. Coveret fra albummet er i øvrigt ren yummy for øjnene!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

nRelate