onsdag den 20. marts 2013

3 til anledningen: Baby it's cold outside

Hold nu, hvor er det dog koldt. Sne uden for mit vindue, kold vind i mit ansigt. Hvad sker der!? Nå, men når nu vejret arter sig, som det gør og nægter at lege forår, så kan man da lige så godt udnytte det på musikfronten. Har samlet tre forskellige numre, der er meget forskellige genremæssigt, men som hver især har en lille association til vinter, kulde og mørkere tider.

Jeg har et overordentligt svagt punkt for den kære skabekrukke Kanye West. Lige så tåkrummende egocentreret pinlig, han kan opføre sig (f.eks. HER, hvor han afbryder Taylor Swift midt i hendes takketale til VMA), lige så genial er han musikalsk, og min kærlighed til ham peakede virkelig ved udgivelsen af My Beautiful Dark Twisted Fantasy i 2010. Dette nummer er fra hans knap så roste udgivelse 808's & Heartbreak fra 2008, hvor Kanye virkelig fik leget med en god portion autotune og derudover fik formidlet en helt masse kærlighedssorger - som titlen også indikerer. Udgivelsen har sine udsving, men dette nummer er jeg dog ganske begejstret for, og videoen fanger et fedt og koldt univers til fulde.


Her har vi så fat i en sang, der stammer fra et af mine favoritalbums of all time, nemlig Mews udgivelse Frengers fra 2003. I ti år har det album fulgt mig i tykt og tyndt. Sommetider er det røget i glemmebogen, for så noget tid senere at blive fundet frem igen. Ikke desto mindre er det et album, som har betydet og stadig betyder rigtig meget for mig. Nummeret her er storladent, eminent og et pragteksempel på rock med et twist.


Her begiver vi os så i kast med den danske duo Darkness Falls og nummeret The Void fra 2011. Sindsygt melodisk, hvis I spørger mig. Musikvideoen fanger også ret godt nummerets stemning. Jeg er ret vild med, når en kunstner formår at forene musik og billeder, så man, ved at se musikvideoen til et pågældende nummer, får en helhedsoplevelse. Det synes jeg, at Darkness Falls gør til punkt og prikke, når det gælder dette nummer.

Hvis ikke I kan holde varmen derude, så kan I da i det mindste fryse tilsat lidt laber musik. Har I nogle vintertracks på bedding?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

nRelate